تعداد بازدید: 2297

توصیه به دیگران 1

شنبه 20 بهمن 1386-0:0

کاملا" مردانه

كمتر از ‪ ۱۰‬نفر از مجموع ‪ ۶۷‬نامزد داوطلب هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه غرب مازندران، زن هستند.


 

به اعتقاد شماري از كارشناسان هنوز شرايط و زير ساختهاي لازم براي حضور گسترده زنان در عرصه مديريت سياسي كشور از جمله انتخابات مجلس شوراي‌اسلامي بويژه در شهرستانهاي كوچك از جمله در غرب مازندران فراهم نشده و بايد موانع فراروي عدم حضور آنها به اين عرصه‌ها، بررسي و رفع شود.

ثبت نام شمار اندكي از زنان به عنوان نامزدها هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در غرب مازندران، اين سووال را در اذهان مطرح مي‌كند كه چرا گرايش و حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي به رغم توسعه روزافزون انقلاب اسلامي، قابل توجه نيست.

كمتر از ‪ ۱۰‬نفر از مجموع ‪ ۶۷‬نامزد داوطلب هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه غرب مازندران، زن هستند.

جمعيت اندك زنان در مجلس شوراي اسلامي درحالي است كه شمار زنان نخبه اعم از وكيل ، پزشك و محقق در حوزه‌هاي مختلف كم نيست.

همچنين بر اساس مطالعات انجام گرفته ، زنان نسبت به مردان علاقه كمتري به مسايل سياسي دارند كه اين امر نيز ريشه در برخي از عوامل گوناگون از جمله اجتماعي و فرهنگي دارد.

به اعتقاد جمعي از كارشناسان شيوه‌هاي تبليغي، برخي عوامل فرهنگي، فراهم نبودن زيرساختهاي لازم براي مديريت بانوان، فرهنگ ناسالم سياسي و ضعف روحيه خودباوري در بانوان از جمله دلايلي است كه موجب شده تا برخي زنان براي تصاحب كرسي‌هاي قوه قانونگذاري، از حق خود به نفع مردان چشم‌پوشي كنند.

استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت: جامعه مردسالار نمي‌تواند بستر مناسبي را براي مشاركت و حضور سياسي و اجتماعي زنان فراهم كند.

"مهران مصطفايي" افزود : بررسي سابقه فعاليتهاي سياسي در جامعه ما نشان مي‌دهد كه عرصه سياسي با مسايل عاطفي ارتباط خاصي ندارد و عرصه‌اي سخت و خشن است.

وي اظهار داشت : زن موجودي مملو از مهر و مهرباني بوده و عرصه سياست چون خارج از عاطفه است، كمتر وارد آن مي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: بخشي از اين كم تحركي به قوه مجريه بر مي‌گردد زيرا در عرصه مديريتي كمتر از زنان استفاده مي‌شود در حالي كه مي‌توان در سطوح مديريتي مختلف از زنان بهره گرفت.

به گفته مصطفايي پس از انقلاب رشد نخبه‌گرايي بين بانوان چشمگير بود بنابراين قوه مجربه با برنامه‌ريزي مناسب بايد فضاي مديريت مردسالارانه را در جامعه تلطيف كند.

وي ادامه داد: به دليل آنكه از توانمندي بانوان در عرصه مديريت كمتر استفاده شده از اينرو تمايل آنان براي شركت در نامزدي انتخابات كمتراست.

مصطفايي گفت: در مناطق محلي احزاب فعال نيستند نداريم و شخص بايد به صورت فردي تبليغ كند كه خود اين امر از ديگر عوامل بازدارنده حضور بانوان در اين عرصه است.

وي يادآور شد : در شهرستانها شخص خود بايد فعاليت كند و به شهرها و روستاها براي تبليغ برود كه اين شرايط را براي زنان مشكل كرده است.

استاد جامعه شناسي دانشگاه مازندران نيز گفت: منع قانوني براي حضور بانوان به عنوان نامزد مجلس وجود ندارد.

"سيداحمد ميري" گفت: ساختار فرهنگي جامعه فرصت نخبه‌شدن را براي زنان فراهم نكرده است.

وي ادامه داد : به عنوان مثال فرماندار يا نماينده مجلس شدن به سابقه نياز دارد كه بسياري از زنان اين شرايط را ندارند.

وي تصريح كرد : ساختار قدرت بايد روزنه‌اي ايجاد كند تا بانوان وارد عرصه قدرت شوند و دايره براي حضور زنان در عرصه مديريت و مسووليت بسته است.

به گفته ميري فضا و بستر بايد به گونه‌اي فراهم شود تا زنان وارد عرصه قدرت سياسي و اجتماعي شوند و بتوانند براي نامزدي در مجلس ثبت‌نام كنند.

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: به دليل وجود فرهنگ ناسالم سياسي،بسياري از بانوان احساس امنيت نمي‌كنند زيرا ورود به عرصه قدرت باعث برهم زدن حوزه خصوصي مي‌شود.

ميري ادامه داد: به عنوان نمونه ، يك شايعه لطمه زيادي به زنان وارد مي‌كند از اينرو برخي از خانمها، ترجيح مي‌دهند تا وارد اين عرصه نشوند.

وي خاطرنشان كرد : بالابودن هزينه فعاليت سياسي و وجود روحيه محافظه‌كاري در بين بانوان، تمايل آنها را براي ورود به صحنه سياسيت كمتر كرده است.

به تاكيد او هنوز در فرهنگ سياسي جامعه و حتي براي آقايان اين فرهنگ جا نيفتاده تا بانوان رييس شوند.

وي بيان داشت : بايد دايره نخبگي در جامعه گسترده شود و شرايط براي حضور بانوان بيشتر فراهم شود.

وي اضافه كرد : متاسفانه برخي بانوان نيز توانمندي‌هايشان را باور نكرده‌اند و بايد حق و ظرفيتها را براي خود ايجاد كنند.

وي گفت : نبود نهاد اجتماعي و سياسي و مدني بانوان در جامعه باعث شد تا آنها نتوانند وارد عرصه شوند زيرا اگر بانوان ائتلاف كنند توفيق آنها بيشتر مي‌شود.

عضو شوراي اسلامي شهر نوشهر گفت:
نبود حمايت لازم مانع از ورود زنان به عرصه سياسي مي‌شود.

"سكينه ديوسالار " ادامه داد : توان لازم در بانوان وجود دارد بنابراين بايد در عرصه‌هاي مديريتي مختلف به كار گرفته شوند.

وي اظهار داشت : مردانه جلوه دادن برخي از كرسي‌هاي مديريتي نيز موجب شده تا جرات لازم از بانوان گرفته شود.

به گفته اين عضو شوراي اسلامي شهر نوشهر وقتي به بانوان ميدان مديريتي داده نشود چگونه مي‌توانند خود را براي حضور در عرصه‌هاي بالاتر محك زنند.

ديوسالار مي‌پرسد به عنوان مثال در اين شهرستان چند خانم واجد شرايط براي نامزد شدن وجود دارد؟
وي تاكيد كرد : اين امر ناشي از فراهم نبودن بستر مناسب براي حضورزنان در مسايل مديريتي و اجتماعي است.

فرماندار تنكابن گفت: در نظام جمهوري اسلامي هيج مانعي براي حضور و ثبت نام افراد و اقليت‌هاي ديني براي نامزدي در مجلس وجود ندارد.

"هادي ابراهيمي" گفت : جنس كار نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به گونه‌اي است كه شايد خانم‌ها احساس كنند مردان بهتر مي‌توانند كار كنند.

وي اظهار داشت: يك نماينده مجلس بايد چند روز در مجلس باشد و اين شرايط براي برخي بانوان سخت است.(irna)
 


  • شهروند سارویپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 بهمن 1386-0:0

    با عرض سلام و احترام به همشهریان ساروی
    گرایش روزافزون طرفداران آقایان روزبهی ؛ سلیم بهرامی ؛ عشوری ؛ حسین زادگان ؛ روحی ؛ یوسف نژاد ؛ شجاعی ؛ صباغی ؛ دکتر علوی و ..... و طرفداران خانمهای کاندیدا به آقای جعفرقربانپور کاندیدای فرهنگی شهرستان ساری بعنوان همکار دیگر کاندیدای مورد نظر خویش ؛ کارشناس ارشد امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی دوره ششم و مسئول دفتر نماینده ساری با توجه به شرایط ایجاد شده در آرایش انتخاباتی سار ی و سابقه درخشان علمی ؛ تخصصی ؛ فرهنگی و ورزشی ایشان که می تواند بعنوان یک همکار متخصص امور مجلس در کنار هریک از کاندیداهای برادر و خواهر دیگر با تفاهم و همدلی خاطره همکاری آقایان روزبهی و سلیم بهرامی نمایندگان دوره ششم را تکرار نماید و بدور از تنش و درگیری با دیگر نماینده برای رفاه و آبادی شهر و روستاهای ساری تلاش نمایند . با تشکر - شهروند ساروی

    • دوشنبه 22 بهمن 1386-0:0

      ما مردمان شریف گیلان و مازندران اگرچه از همه مردمان ایران و خاورمیانه و آسیای غربی سابقه طولانی فرهنگ یکسان نگری زنان و مردان داریم، خواهشمندم به زنان رای ندهید، زیرا آنان را در مجلس به کمیسیون زنان (یعنی در واقع کمیسیون خیاطی و گلدوزی) می فرستند و وطن عزیز ما را بدون افراد بزرگی همچون والاحضرت کبیر حضرت رعیت که در مورد گاز درد دل مردم را گفت، محروم می کنند.

      • از جوکی محله ساری پاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 21 بهمن 1386-0:0

        این شهروند محترم خودشان فهمید چه چیزی نوشت . لطفا چند ساعتی کلاس آیین نگارش بیاموزند


        ©2013 APG.ir